سخنرانی دکتر اخوان فرد در همایش نیم روزه بررسی حقوقی فجایع ضد انسانی علیه مسلمانان

دانلود فایل pdf سخنرانی

 

بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ بِه نَسْتَعِین إنَّهُ خَيرُ نَاصِرٍ وَ مُعِين وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَی أشْرَفِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرْسَلِینَ حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ الْمُصْطَفَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی وَ عَلَی أهْلِ بَیْتِهِ الطَّيِبِينَ الطَّاهِرِینَ المَعصُومِینَ

 

بعد من تسلیت عرض می کنم سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام پیام آور انقلاب عاشورا و این کاش اولین نتیجه یک همایش این چنینی که دوستان زحمت کشیدند که همین جا از همه عزیزان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و همچنین عزیزان بسیج حقوقدانان استان قم و سایر همکاران و دانش پژوهان و اساتیدی که شرف حضور دارند تشکر می کنم ای کاش این را ما از آن استفاده کنیم و انشاءالله به عنوان یک خواهش این حقیر تعدادی از این جمع انشاءالله عازم سفر عتبات هستند در اربعین حداقل از امام سجاد علیه السلام پیام آوری را بیاموزیم و این پیام مظلومیت مسلمانان در این کشورها و به خصوص مسلمانان میانمار که از خاطر خیلی ها رفته انشاءالله به گوش مسلمانان این حرکت عظیم که انشاءالله به بیش از بیست میلیون خواهد رسید برسانیم.

اما خوشبختانه قبل از عرایض بنده عزیز بزرگوارم ایثارگر آزاده برادرم آقای دکتر قاسمی مطالب خوبی را فرمودند و همچنین طلبه فاضل که از میانمار تشریف آوردند نکات خوبی را اشاره فرمودند کار من را ساده کردند چند نکته ابتدایی را من تکیه می گذارم روی بحث میانمار چون در خصوص بحرین خوشبختانه ما همایشی را در دانشگاه قم داشتیم که عزیزان حضور داشتند در زمان قضیه شیخ عیسی قاسم و آن محدودیت ها و حصری که ایجاد شد و همچنین در خصوص مباحث یمن جداگانه فکر می کنم بحث ها زیاد گفته شده اما هنوز هم جا دارد به هر شکل این بخش های متعددی از مسلمین یک بحث مشترک دارند و آن اینکه همه اینها در مباحث اولیه حقوق بشری برایشان تضییقات عجیبی ایجاد شد که من در عرایض خود به آن اشاره می کنم شاید این بهانه ای بشود دوستانی که می خواهند در حقوق بین الملل در سایر حقوق عمومی و امثال اینها تحقیق کنند و تبدیل شود به یک مستندات خیلی قوی از این جلسه بتوانند این استفاده را داشته باشند اولین موضوع این است که مسلمانان این منطقه را در میانمار را خیلی ها بومی حساب نمی کنند عزیز ما هم اشاراتی داشتند مگر مردم آمریکا چند سال است در کشور خودشان هستند حداکثری که برای فرهنگ و سابقه آمریکا برای کلشان چیزی حدود دویست سال هست پس مردم مسلمان میانمار خیلی قدمت آنها بیش از اینهاست اخیراً یک فیلمی در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و آن موضوع مسجدی بود که مسلمانان میانمار در آبادان ایجاد کردند بنابراین نشان می دهد که حدود صد سال پیش مسلمانان میانمار در اینجا حضور داشتند من به لحاظ یک تحقیقی که حدود بیست سال است که در منطقه جنوب شرق آسیا دارم خدمت عزیزان عرض می کنم اگر بخواهید مسئله میانمار را خوب آشنا بشوید باید منطقه جنوب شرق آسیا را خوب بشناسیم و به خصوص نحوه بردن اسلام به این منطقه دوستانی که آشنا هستند به منطقه اندونزی مالزی می دانند که مثلاً شیخ محمدتقی قمی یا دیگری کسانی که عنوان ایرانی دارند از همین شهر قم بودند بعضی از آنها در آنجا دفن هستند و آرامگاه اینها مورد احترام مردم آن منطقه هست یعنی مثل زیارتگاه به آن احترام می گذارند نشان می دهد قضیه به جاده ابریشم و بردن اسلام از ایران در این رابطه برمی گردد و سالها قبل هست بنابراین بحث میانمار موضوع ساده ای نیست که بتوانیم بگوییم اینها یک عده ای هستند مثلاً از یک جایی بیست سال پیش فرضاً کوچ داده شدند خیر اینها خیلی فرق می کنند با بسیاری از مسلمانان یا اقلیت هایی که در این کشور و کشورهای این منطقه هستند.

نکته دیگر تأثیر و حضور بسیار فعال غیر مسلمانان و به خصوص صهیونیست هاست این بعد قضیه را خیلی ها به آن توجه نکردند یکی از اولین جاهایی که در قضیه میانمار اعلام همبستگی و حمایت کرد به ظاهر بنیاد سرس بود به تعبیری بنیاد سرس آنجا چه می کند بنیاد سرسی که وقتی می خواهد دولتهای منطقه جنوب شرق آسیا را در 1997 میلادی سرنگون بکند با یک حرکت بسیار عجیب در آنجا وارد می شود بنابراین توجه داشته باشیم که بنیاد سرس در اینجا به عنوان یک حرکت کامل صهیونیستی در این منطقه ورود کرده پس خود این قضیه برای ما شک برانگیز است و نکات بسیار اساسی دارد.

نکته دیگر اینکه مسلمانان در ایالات آراکان یا راخین در آن منطقه حضور دارند و این موضوع موضوعی هست که باید توجه شود اولین باری نیست که مسلمانان دچار این مشکل شدند یکبار فکر می کنم اگر اشتباه نکنم 2012 کشتار و به تعبیری راندن مسلمانان در این منطقه بسیار وسیع انجام شد سابقه این کشتار در آن زمان به 4000 نفر کشته حداقل می رسد و کسانی که درگیر این موضوع شدند کودکان پیران زنان شکنجه افراد اینها نکات بسیار قابل توجهی است برای دوستانی که از منظر حقوق بشر به آن توجه می کنند موضوعی که الان مشکل اصلی این منطقه باشد محاصره غذایی است عنایت داشته باشید این منطقه منطقه ای است که دسترسی به آن خیلی ساده نیست یکطرف هند است یکطرف بنگلادش است یکطرف به چین می خورد و مسائل این چنینی بنابراین مسلمانان در اینجا خیلی قدرت اصلی را ندارند و شاید یکی از مسائلی که شاید بین ابرجنایتکاران نمی گوییم ابرقدرتها شاید به تفاهم برسند مسئله این هست که این منطقه منطقه اقتصادی مهمی برای چین هست حدود هشتاد درصد از منابع نفتی که مرتبط با چین هست از این منطقه عبور می کند در یک آبراه و تنگه ای که در این منطقه هست در اینجا باید دقت داشته باشیم که اینها به چه مباحثی توجه دارند و اگر اشتباه نکنم آبراه و تنگه مالاگا محل اتصال اقیانوس هند و اقیانوس آرام این نکته ای است که اهمیت ژئوپولوتیکی منطقه میانمار بسیار مهم است مناطق زیادی دارد منابع طبیعی و نفت و گاز دارد برای سازمان شورای آتالانتیک بحث ناتو بسیار مهم است اینطور نیست که خود این قضیه را ما به سادگی از آن بگذریم در آماری که برادر ما طلبه فاضل ما اشاره کردند بین سه میلیون تا پنج میلیون مسلمانان آنجا نوسان دارد خود این آمار خود این نشان دهنده این هست که سعی دارند در کاهش این آمار چون این رقم رقم کوچکی نیست پنج میلیون یا چیزی بیش از دو و نیم برابر بحث آن هست و ظاهراً عدد صحیح بیش از اینها هست.

نکته دیگر اینکه در بحث کسانی که در این حرکت ددمنشانه اخیر رانده شدند و آواره شدند که تعدادی از آنها در رودخانه غرق شدند و تعدادی بی خانمان و گرفتاریهای عجیبی که در آن منطقه بواسطه شرایط بد آب و هوایی هست خود این یک نکته بسیار آموزنده دارد و این موضوعی است که بیش از فکر می کنم چند صد هزار ما آمار داریم این هست که باید به آن توجه شود.

نکته دیگر مبحث چون اشاره کردند به ویراتو و به تعبیری فعالیت های آشین وریاتو یا آن راهب بودایی و سازمان اسلام ستیز ماباتو یا به تعبیری این نگاه رادیکالی که به تعبیر ما تکفیری های این منطقه هست عنایت داشته باشید ما در این منطقه نباید اشتباه بکنیم اگر داعش به اسلام ربطی دارد اگر بهائیت به شیعه ربطی دارد این گروه هم به بودایی ها ربط دارد منطقه آنجا سالها با مردم با هم زندگی می کردند اینها یک گروه دست ساخته صهیونیستی هستند عنایت داشته باشید ما را فریب ندهند یعنی اینگونه مسائل باعث نشود که از آن کر قضیه از آن نقطه ثقل قضیه ما به انحراف کشیده شویم حواس ما پرت شود که مثلاً یک دعوای مذهبی است خیر دعوای مذهبی نیست یکسری جنایت کار هستند همانطوری که غربی های مستکبر نتوانستند یک اقلیت کوچک مسلمان ساده در قلب اروپا در بوسنی هرزگوین را تحمل کنند در اینجا هم تحمل نمی کنند به این خاطر هست یعنی اینها همان حرفی که همیشه می زدند می گفتند این مسلمانها مسلمانهای عادیشان هم نمی شود به آنها اعتماد کرد از منظر مستکبرین از منظر آمریکای جهانخور حواس ما باشد قضایایی که اخیراً آقای ترامپ مطرح کرده خیلی از آنها رد گم کردن است برای اینکه ما از مسائل اصلی جهان اسلام غافل شویم ما نباید از آنها به تعبیری رو دست بخوریم و در زمین آنها بازی کنیم.

نکته دیگر اینکه جالب است که نامه بودائیان قزاقستان و قرقیزستان به مقامات میانمار صادر شده که خواستار توقف این فعالیت های ددمنشانه علیه مسلمانها شدند نشان می دهد خود این بحث جدی است در این راستا من چند نکته را اشاره می کنم و بقیه را می گذارم اگر فرصت بود در پرسش و پاسخ چون توصیه اکید بنده این هست که این فرصت ها برای این است که ما عزیزانی که از بحرین از میانمار تشریف آوردند ما از آنها بیشتر استفاده کنیم یعنی من اینطور بگویم که وقت اصلی برای عزیزان هست ما به تعبیری مهمان هستیم و میزبان آقایان بنابراین ما بایستی بیشتر از وجود اینها استفاده کنیم من اشاراتی می کنم خوشبختانه نکات بسیار خوبی را فرمودند. اما یک نکته ای که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت بحث حق شهروندی است استقلال برمه به 1947 یا 48 برمی گردد در تاریخها دوستان دقت کنند تاریخ تأسیس کشور یا رژیم جعلی صهیونیستی هم همین تاریخ است عنایت داشته باشید از آن زمان حساب مسلمانها را برای آن فکر کردند یعنی نشان می دهد یک سناریوی جهانی که حالا دوستانی که با من درس حقوق تجارت بین الملل را داشتند می دانند من آنجا این بحث را باز می کنم بطور مشخص که اینها حرکتهای سیاسی اقتصادی فرهنگی و حتی حقوقی پایه آن در این مقطع بعد از جنگ دوم جهانی است قانون شهروندی این کشور که مسلمانها را از حداقل حقوق شهروندی محروم می کند 1982 هست به مردمی بی کشور در کشور خودشان تبدیل کرده این خیلی عجیب است یعنی سالها قبل از اینکه شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت بکنند اینجا نقاط مشترک آن است سالها قبل از اینکه مسلمانهای در فلسطین و در خیلی از کشورها را سلب تابعیت بکنند اینجا این کار را کردند نشان می دهد روی تغییر ترکیب جمعیتی در این نقاط بسیار حساس هستند به کسی جایزه صلح نوبل داده می شود که الان به عنوان مظهر بی رحمی در فرمایشات مقام معظم رهبری بود یک زن انقدر بی رحم می شود کسی که مدعی حقوق بشر هست کسی که جایزه صلح نوبل را داشت من در یکی از مصاحبه ها عرض کردم دیگر جایزه صلح نوبل جایزه جنایات است نوبل فکر می کنم از این جایزه خودش شرمنده باشد و ایشان اعلام کرده بوده که اخبار کشتار مسلمانان را جعلی می داند یعنی چشم را بر واقعیت ها آن چیزی که همه دنیا دیده می بندند.

نکته دیگر اینکه شباهت این مظلومیت با شباهت خود ما در دفاع مقدس را یادمان نرود ما در زمانی که در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ایران بودیم همه دنیا علیه ما بود ما از تعداد زیادی از کشورها در کشور خودمان اسیر داشتیم اینطور نبود که اسرایی که در ایران بودند از طرف رژیم صدام هم عراقی باشند نه ما از خیلی از کشورها اسیر داشتیم و این را اسناد می گوید به همین خاطر مظلومیت مردم ما با مظلومیت مردم مسلمان میانمار یک مقدار شباهت دارد اگر ما توانستیم در هشت سال دفاع مقدس خودمان ثابت کنیم و تثبیت بکنیم حق ملت مسلمان ایران را یقیناً‌ مردم مسلمان میانمار هم می توانند اگر یک نقشه راه خوب باشد بصیرت باشد کمک همه باشد همان فرمایشات مقام معظم رهبری را در بعد حقوقی اقتصادی و سیاسی ما جدی بگیریم اگر راهپیمایی اربعین را به عنوان یک فرصت آتش به اختیار یعنی این برویم در این منطقه در این میدان باز پیام مظلومیت مسلمانان میانمار را به عنوان یک هدف در اینجا پخش کنیم.

نکته دیگر اینکه سوابق قضیه از لحاظ حقوق بشر مسلمان هستند و همچنین بشر هستند از لحاظ اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلامیه ای که مربوط به 1948 پاریس برمی گردد که سی ماده دارد ماده 1 به برابری انسانها تکیه می کند کجاست ظاهراً بعضی ها برابرترند بعضی ها مساوی ترند درجه یک و درجه دو داریم اینجا را ما می بینیم که وقتی که یک اتفاقی می افتد تمام بلندگو های استکباری اینجا خفقان می گیرند کسی بیان نمی کند ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر به آزادی کلیه اقوام بدون توجه به نژاد جنس رنگ دین و مذهب اشاره می کند اینجا کجاست این مردم را به عنوان کی ارزیابی می کنند چرا اینگونه برخورد می کنند ماده 3 به بحث امنیت و آزادی اشخاص اشاره دارد در اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده 4 منع بردگی است در این روند بسیاری از مردم مسلمان میانمار عملاً به بردگی گرفته شدند در این بردگی حاضرند تحت فشار به یکسری تضییقات رضایت بدهند در ماده 5 بحث منع شکنجه هست که چیزی که دائماً دارد اتفاق می افتد در ماده 13 بند الف آزادی در انتخاب محل سکونت هست و ما این را بطور خاص می بینیم برعکس دارد عمل می شود این از منظر حقوق بشر اما اینها مسلمان هستند از منظر اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا معروف به اعلامیه قاهره اگر اشتباه نکنم 1990 میلادی مطرح شد در 1995 به تصویب رسید در این اعلامیه مفصل مباحث زیادی را دارد و من تک تک بندها را نگاه می کنم حقوق این مسلمانها ضایع شده و به آن توجه نمی شود همه اینها در آن کلام گوهربار رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خلاصه می شود که فرمودند «من اصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم»‌ خیلی حدیث دقیق و تند است خیلی شدید است «فلیس بمسلم»‌ یعنی ما مواظب باشیم نکند بواسطه کم کاری و عدم فعالیت خودمان برای این حقوق ما کم نگذاریم حداقل به اندازه آن سرمربی ایرانی تیم فوتسال میانمار جناب آقای رضا کردی ما که باید قدردانی از او کرد استعفاء کرد بخاطر این جنایات حداقل این کار را باید کرد یعنی گاهی اوقات با این دبل استانداردهای بین المللی ما می بینیم که این موضوع عجیب است و مورد توجه قرار نمی گیرد همان مشکلی که فلسطینی ها داشتند در قضیه غزّه در منطقه ای که ما همیشه می گفتیم این به تعبیری راه یا گذرگاه رفه باز بشود که مسلمانها بتوانند به مصر بروند و این کار را مصریها رژیم جنایتکار آن زمان مصر قبول نمی کرد همین را گاهی اوقات ما می بینیم مسلمانان میانماری مورد فشار هستند و مرز کشورهای مسلمان به روی این بی گناهان بسته می شود و این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام بدهیم.

نکته دیگر به نظر می  رسد الان من این را به عنوان یک عبارت عرض می کنم دوران گفتار درمانی تمام شد الان زمان اقدام و عمل است این فرمایش مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل دیگر با گفتار درمانی چیزی حل نمی شود باید در روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی و هرگونه ارتباطاتی که در تعاملات بین المللی داریم دولت میانمار را ملزم کنیم به تبعیت و پذیرش حداقل های استاندارد مورد قبول برای این مسلمانان و این نکته ای است که باید عملیاتی شود و ما جلوی چشم جهانیان این جنایات را در قرن بیست و یکم نبینیم خیلی عجیب است بربری ترین عملیات علیه یک ملت مستضعف در جلوی چشم جهانیان دارد صورت می گیرد اینجا نکته ای است که شاید نیاز هست ما در این رابطه تقاضا کنیم از مسئولین ذی ربط من در جای دیگری که مدتی قبل با بعضی از دوستان مصاحبه ای داشتیم اشاره کردم بحث مسئولین را گفتم آن بحث مسئولین است سه قوه در این رابطه مسئول هستند و باید اقدام کنند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم قوه قضائیه چون این موضوع موضوع حقوق خصوصی نیست حقوق عمومی است و از جنس بین الملل در فرمایشات مقام معظم رهبری همین امسال به قوه قضائیه دقیقاً این مطلب اشاره کردند هم به قوه مجریه که در ارتباطات بین المللی خود که باید مستقیم و غیر مستقیم فشار بیاورد همان کاری که حداقل یک کمی هند در تعاملات اقتصادی خود با میانمار کمی درنگ کرد و مجبور کرد که یک کمی به اصطلاح یک نسیم خنکی بوزد و ما از دولت جمهوری اسلامی بیش از این انتظار داریم و همچنین از مجلس شورای اسلامی این بحث بحث مسئولین است اما خطاب من با شما بزرگواران که همه بر من سبقه دارید در این رابطه و بهتر می دانید به نظرم باید اقداماتی کرد دوستمان اشاره کردند عزیزمان به بحث انجمن های مردم نهاد سازمانهای مردم نهاد بحث بسیار خوبی است و این حرکت حداقل از آن به تعبیری از استراتژی تهدید به فرصت برسیم ما اینگونه برخورد نکنیم که بگوییم اتفاقی آمده رد شویم بنابراین بشود جزئی از خاطرات تاریخی ما نه باعث بشود دوستانی که در کشور ما هستند از میانمار به یک انسجام بیشتر برسند پیامها منتقل شود یک حرکت یک بحث جدی آن هم با نگاه مطالبه گرانه در عرصه حقوق بین الملل این بحثی است که حتماً‌ انشاءالله از این جلسه باید بیرون بیاید ما این را در راستای دفاع از در مسیر خط مقاومت می دانیم همانطوری که فلسطینی ها لبنانی ها عراقیها سوریه بحرین یمن اینجا هم جزئی از پیکره امت اسلامی است بنابراین باید دقت داشت به این موضوع و دائماً رصد کرد من خیلی موضوع را ادامه نمی دهم فقط اشاره می کنم که از نظر کلی مبحث میانمار یک آزمون است برای همه ما فکر نکنیم که میانمار تنها موردی است که در جهان اسلام اتفاق افتاده و تمام می شود خیر این زنجیره هست تا آمریکا آمریکاست یعنی خوی تجاوزگری و استکباری دارد تا ولد نامشروع او صهیونیست ها به عنوان یک غده سرطانی در منطقه غرب آسیا حضور دارند تا اینها دائماً می خواهند برای ما مسئله سازی کنند داعش دارد در منطقه غرب آسیا ریشه آن کنده می شود انشاءالله در آینده نه چندان دور تحرکات داعش را در منطقه جنوب شرق آسیا ما شاهد خواهیم بود حرکت هایی در فیلپین در مالزی شروع شده این را به هم پیوسته ببینیم و این نکته حائز اهمیت است که انشاءالله ما در این مسیر از این اقدامات استقبال کنیم و پیام و عرض آخرم این هست که ما در این مسیر اگر افتخار شهادت نصیب ما بشود زهی سعادت والسلام علیکم و رحمةالله 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود فایل pdf 146.3 کیلوبیت [1 بار دانلود]142.88 کیلوبایت