دانلود فایل pdf سخنرانی

 

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا أبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومِینَ

خدمت دوستان خواهران و برادران گرامی از مؤمنین و متدینین و علاقمندان به سرنوشت و وضعیت مسلمانان در این جلسه هستیم خدا را شاکریم و امیدواریم که پذیرفته شود در درگاه خدای متعال به عنوان کمترین انجام وظیفه با توجه به برنامه ریزیی که شده و دوستان پیش بینی کردند که به جنبه های حقوقی این قضیه بپردازیم قضیه مسلمانان ضمن عرض احترام و ارادت خدمت همه فضلاء و سروران عزیز و بزرگواران بویژه برادر عزیزم جناب آقای دکتر اخوان من مطالب مختصری خدمت شما عرض می کنم.

جدیدترین موضوعی که مورد اشاره هست و در تبلیغات این نشست هم بوده وضعیت مسلمان میانمار هست همانطور که مستحضر هستید در کشور میانمار یا برمه سابق که در جنوب شرقی آسیا هست یک اقلیت مسلمان زندگی می کنند و منطقه ای هستند در حد یک استان یک ایالت و منطقه رافین خودشان به عنوان نژاد و طایفه آنها مسلمانان روهینگیایی به آنها می گویند و مهمترین مشکل و ریشه این حوادث اخیر من دست روی اصل مطالب بگذارم بخاطر وقت برای این که مسلمانان مجموعاً‌ حدود پنج شش میلیون هستند این است که بعد از استقلال کشور برمه از استعمار انگلیس که این کشور تشکیل می شود مسلمانان در این منطقه تحت تبعیضاتی قرار می گیرند مهمترین تبعیضی که برای مسلمانان بوده و در سال 1962 که قانون تابعیت این کشور ساماندهی می شود اقلیت ها را شناسایی می کنند مثلاً این گروه این گروه یک دو سه اینها اقلیت هستند رسمیت دارند حقوقی دارند این چهار پنج میلیون مسلمان را در این ایالت به عنوان یک اقلیت شناسایی شده قرار نمی دهند 1. تابعیت خود این دولت را هم هیچ مدرکی اینها ندارد ما الان اینجا شناسنامه داریم اوراق هویتی نه اینها سند تابعیت دارند نه مدرک شهروندی دارند و نه یک چیز مشابه دیگری این منشأ تعدادی از تضییع حقوق و تبعیض ها شده یعنی الان در این منطقه و ایالت این مسلمانانی که هستند به تبع اینکه آن تابعیت را ندارند حق مالکیت بر زمین ندارند حق استخدام در دوائر دولتی آن کشور را ندارند ازدواج هم بدون اجازه دولت نمی توانند انجام بدهند تردد در داخل کشور هم بدون اجازه نمی توانند یعنی مثل یک تبعه خارجه به اینها رفتار می شود ولی تبعه خارجه که ما در حقوق بین الملل به آنها بیگانگان می گوییم آن بیگانگان هم حقوقی در کشورهای دیگر دارند یعنی کسی که مقیم جای دیگری است و خارجی است او هم حقوقی دارد دولت میانمار اینها را مهاجر غیرقانونی می داند مهاجر غیرقانونی یک پله ای یک مرتبه ای از بیگانه مقیم هم پایین تر است چون مهاجرین در کشورهای دیگر به موجب حقوق بین الملل باز یک حقوقی دارند وقتی شما یک مهاجر خارجی را گفتی غیر قانونی یعنی از یکسری حقوق اولیه هم محروم کردی این وضعیت این جمعیت است این پایه حقوقی است که در این کشور بوده جدیداً‌ تحولی که رخ داده این است که در یک هماهنگی این هماهنگی هم مدرک هست که خدمت شما عرض می کنم در یک هماهنگی بین دولت ارتش چون آنجا سی چهل سال نظامیان حاکم بودند حکومت نظامی بوده دولت نظامی بوده و تندروهای بودایی به این مسلمانان حمله کردند روستاها و مناطق آنها را آتش می زنند مزارع آنها را آتش می زنند انبارهای تغذیه و ذخیره آنها را آتش می زنند خودشان را تهدید می کنند و بعد هم قتل کشتار و یک بلندگوهایی هم در این مناطق نصب کردند می چرخند که شما میانماری نیستید همان عرض کردم آن ریشه ای که وجود داشته و این کشور را ترک بکنید پیش بینی آنها این بوده که اینها را کوچ اجباری وادار کنند و خارج بشوند یک اقلیت مسلمان را اصلاً‌ از آنجا جمع بکنند این وقایع قضیه هست وقایع هم برای گزارش رسانه های اسلامی تنها نیست برای ما نیست بگوییم ایران مثلاً این گزارش را دارد می دهد نه گزارش بعضی نهادهای بین المللی هم آمدند این دولت به اینها اجازه ورود به داخل خاک میانمار که نمی دهد کمیسارهای حقوق بشر ملل متحد که هیئتی فرستاده آمده در اردوگاههای این آوارگانی که در بنگلادش وارد شدند بررسی کرده و کمیسر حقوق بشر ملل متحد که یعنی مثلاً دبیر این کار هست یک نان سومی است یک عرب است که نسبتاً خوب وارد شده این کلمات را پشت سر هم در گزارش خود به شورای حقوق بشر و دبیر کل استفاده کرده که این حمله یک حمله سازماندهی شده است طراحی شده است هدف آنها هم این است که اینها را وادار کنند آنجا را ترک کنند ما در حقوق بین الملل اگر این اقدامات هدفش این باشد که یک جماعتی یک قومی یک نژادی یعنی یک گروه انسانی ای که واحد هستند اینها را از بین ببرد یا کلاً وادار به کوچ اجباری بکند با این اقداماتی که اسم بردم یعنی شکنجه قتل تهدید و از بین بردن دارایی های آنها اموال آنها متملکات آنها این می تواند هم مصداق جنایت نسل کشی باشد و هم جنایت علیه بشریت و این را در این گزارش کمیسار حقوق بشر هم آمده یعنی الان طرح شده حالا دیگر آمارها گزارشها را شنیدید حدود 550000 نفر بیشتر الان آوره شدند الان عمده آنها بنگلادش هستند بنگلادش هم که خودتان می دانید یک کشور فقیری است و بر پایه کمک ها اینها یعنی کمک هایی که الان آنجا وارد شود می توانند دوام بیاورند در هند اینها را خیلی سخت گرفتند چهل پنجاه هزار نفر را یا وادارشان می کنند برگردند که بدتر است یا واردشان می کنند که در کشور دیگر بروند و اینها را دولت هند خیلی سخت گیری می کند به خصوص این دولت فعلی هند که حدود هفت هشت سال است حاکم شده دیگر آن هند سنی که قدیم جهان سومی و ضد اسرائیلی بود نیست الان این دولت جدید هند با اسرائیل هم پیمان شده هرکس هم می خواهد به اسرائیل یک پوئنی بدهد با یک ضربه ای به مسلمانان بزند وضعیت این است اقدامات تا الان چه شده کمک های بشر دوستانه ای برای آوارگان فرستاده شده قطعاً‌ این کمک ها کافی نیست ظرفیت های بین المللی را یعنی سازمان ملل متحد را ما به جز بعضی از این کمکها هیچ امیدی نیست دلیل آن هم این است که آنجا تحت نفوذ قدرتهای جهانی است مسئله میانمار در شورای امنیت مطرح شد ولی شورای امنیت یک بیانیه صادر کرد بیانیه یک متنی است که وقتی شورای امنیت می خواهد شأن آن مسئله را پایین بیاورد یا اختلاف دارد نمی خواهد خیلی خودش را درگیر کند یک بیانیه می دهد هیچ الزامی ندارد هیچ اثر حقوقی ندارد اصلاً وارد بحث قطعنامه نشده و اینجا یکی از جاهایی است که بین شرق و غرب هم اتحاد است متأسفانه یعنی همانطور که آمریکاییها که منشأ همه فساد در جهان هستند در این قضیه هیچ میلی ندارند وارد شوند چون سرمایه گذاری اقتصادی کردند میانمار از لحاظ منابع خیلی غنی است ولی بسیار عقب مانده و فقیر است اینها می خواهند از آنجا استفاده کنند دولت چین هم که همسایه هست همینطور روسیه همینطور و در این بحث متحد هستند که اقدام جدی نشود چه اقدامی آنها می توانند بکنند اگر این اتفاقات هرجای دیگر رخ می داد باید این بحث پاکسازی نژادی قومی و جنایات جدی تر رسیدگی می شد قطعنامه ای صادر می شد و این دولت تحت فشار قرار می گرفت می ماند ظرفیت سازمان همکاری اسلامی کشورهای اسلامی کشورهای اسلامی یک جلسه در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی برگزار کردند گروه تماسی ایجاد کردند گروه تماس برود با دبیرکل و کی و کی دیدار کند پیگیری کند بازدید کند فعلاً از این گروه تماس یک بیانیه چند ماده ای صادر شده من آن را دیدم محتوای آن محتوای خوبی است ولی از دولتهای اسلامی انتظار اقدام هست که حالا من این را آخر عرض می کنم که مقام معظم رهبری حفظه الله یک جمله ای الان در این مورد فرمودند گفتند راه حل این است که کشورهای اسلامی فشار سیاسی و اقتصادی بیاورند انتظار این می رود ولی خودتان می دانید الان وضعیت کشورهای اسلامی در یک شرایط خوبی نیست بعضی دولتهای مدعی که سازمان کنفرانس اسلامی همکار اسلامی در اختیارشان است مقر آن آنجا هست همین دولتی که جناب حاج آقا سجایای اخلاقی آن را گفتند دولت عربستان سعودی الان حواس او جای دیگر است او الان در حال گپ و گفت و سر و سرّ با اسرائیلی هاست خیلی دیگر غصه کشورهای اسلامی نمی خورد ولی ظرفیت هایی دارد بالاخره دولت جمهوری اسلامی ایران بعضی دولتها که الان در قضایای منطقه یک ذره به ما نزدیک شدند مثل ترکیه دیگران باید وارد بشوند پاکستان فشار بیاورند اقداماتی در این مورد انجام شود یعنی بحث تابعیت اینها بحث بازگشت آوارگان و یکی هم متوقف شدن این کشتار و این فشار است این سه مسئله الان هست و نخست وزیر این کشور هم که می دانید خانمی است که یک سابقه حقوق بشری دارد و جالب هم این است که با آن ادعاها کل این اقدامات را سکوت کرده حتی در آن بحث تابعیت که یک مسئله قدیمی هست هیچ موضعی تا الان نگرفته و این هم یک معیاری شد که عمق مسئله برای افکار عمومی روشن شود.

در خصوص بحرین من یک مطلبی بگویم در بحرین مهمترین چیزی که غیر از این سرکوب و اتفاقاتی که رخ داده یک مسئله ای که جنبه حقوقی داشته باشد چون اینجا خیلی از دوستان درگیر مباحث حقوقی هم هستند عنوان همایش هم هست آن سلب تابعیت از معارضین هست یعنی فعالان رسانه ای وکلا رهبران مذهبی اینها مواجه شدند که بحرین اینها را سلب تابعیت می کند آیا یک دولت می تواند این کار را بکند به لحاظ قانونی تابعیت دست دولتها بوده بطور سنتی ولی الان دیگر نیست الان یک مسئله حق اساسی شهروند هست وقتی تابعیت را نداشته باشد یعنی در آموزشش در مسافرتش در مالکیتش در حقش در رأی دادنش خیلی مشکلات پیدا می کند و تماماً‌ هم اقداماتی که در بحرین انجام شده در تعارض با حقوق بین الملل و قواعد حقوق بشر هست این کلمات را ما برای این می گوییم برای آن کف مسئله برای کسانی که در معرض تهاجم فکری هستند و از زاویه اسلامی فعلاً من انقلابی حرفی نمی زنم آخرش یک مطلبی می گویم برای این می گویم که بعضی از افراد کوته فکر که گاهی در درون نظام اسلامی هم از امکانات استفاده می کنند اظهار نظرهای کوچک سخیفی می کنند کل قضایای منطقه ای که اینجا گفته شده که جهان اسلام درگیر است و جمهوری اسلامی ایران یک پای قضیه هست موضع گرفته در تمام اینها من هرکدام را یک نکته می گویم که بحث را بعد تمام می کنم. در تمام اینها غیر از مسئله اسلامی انقلابی از لحاظ حقوقی و حقوق بین المللی ارزشهای جهانی هم موضع جمهوری اسلامی ایران قابل دفاع است وقتی یک رهبر مذهبی که محل مراجعه مردم است سلب تابعیت می شود خود آن مردم از حق مراجعه از حق تعلم از حق عبادت از همه حقوق محروم می شوند اما اینجا قدرتها مانع طرح بحث می شوند بنابراین در مسئله بحرین هم این مشکل است و تجنیس که دارند انجام می دهند به چیز عربی یعنی دارند تبعه غیر عربی وارد می کنند مزدور وارد می کنند به آنها شناسنامه بحرینی می دهند که ترکیب جمعیتی را تغییر بدهند بخاطر اکثریت شیعیان جمهوری اسلامی اگر تا الان حرفی زده دفاع کرده دفاع آن هیچگونه تعارضی با استانداردها و معیارهای جهانی نداشته در یمن همینطور در جاهایی که سوال مقدر هست من هرکدام یک نکته می گویم فرض کنید دولتی قانونی وجود داشته به عربستان و غیره گفته بیایید وارد بشوید که این نیست چون دولت رئیس جمهور استعفاء داد و از پایتخت فرار کرد رفت استعفاء خود را به پارلمان هم داد و رئیس پارلمان جایگزین او شد یعنی دولت مستقر یمن نداشته که تقاضا کند فرض کنیم آن درست بوده آیا کسی که تقاضای مداخله از او می شود این رفتار را می کند که دیگر انقدر قبح آن آشکار شود که ملل متحد که همیشه با اینها هماهنگ است ناچار بشود اسم دولت عربستان را در لیست رژیم های کودک کش قرار بدهد محاصره دریایی و هوایی بکند اصلاً مردمی را به قحطی و گرسنگی بکشاند آب و غذا همه را جلویش را بگیرد تماماً‌ برخلاف موازین بین المللی است اگر کسی در داخل نگران حقوق بشر و ارزشهای جهانی و دموکراسی و غیره هست باید قدردان این مواضعی باشد که از این ملتها در این نظام دفاع می شود در سوریه همینطور من سال 91 اینجا در همین تالار آن موقعی که در ایران خیلی ها مخالفت می کردند با دفاع ما ورود ما به سوریه اینجا سخنرانی داشتم اعلام کردم الان همه چیز آن معلوم شد اگر تروریسم بد است اگر تکفیری ها خطرناک هستند اگر اینها مسجد و کلیسا و کنیسه و معبد و دیر همه را منفجر می کنند اگر زن و بچه را می کشند اگر اقلیت مسیحی و ایزدی را به اسارت و بردگی می برند پس اقدام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل با این جریان خطرناک خدمت به بشریت است خدمت به انسانهاست فراتر از معیار اسلام است آن خطر را از منطقه دفع کردند اگر این موجودات خطرناک مسلط می شدند حرص و نسل را از بین می بردند ولی دفع خطر هزینه دارد با سخنرانی و راحتی و اداء درآوردن خوب نیست باید خون بدهی باید رشادت کنی باید زندان بروی باید گرفتار بشوی باید هزینه کنی این کاری است که شده و الحمدلله آنجا نجات پیدا کرد اینها دارند در عراق و سوریه مضمحل می شوند در عراق همینطور در عراق اکثریت عددی و غیر عددی دولت را در اختیار دارد غیر اکثریت هم در دولت هست رئیس جمهور دارد معاون نخست وزیر دارد رئیس مجلس تقسیم شده شصت سال هفتاد سال دولت در عراق دست رژیم های خطرناک دژخیمی بود صدای هیچ مرجعی در کشور عربی در نیامد الان چند سال است که شیعیان آن هم نخست وزیری را دارند با بقیه هم دارند سازگاری می کنند تقسیم کردند آن خطری که داعش بود و کشتار کرد بیشتری کشتار را در شهرهای سنی نشین در مناطق مسیحی انجام داد این هشت الشعبی مقدس جوان شیعه رفتند الان خون دادند مناطق را آزاد کردند آن موقع یک عده آنجا می گویند این طایفی است اینها سلطه مذهبی کجا سلطه این که دارد خون می دهد و ممکن است در بین ما هم افراد نادان و ضعیف الفکری باشند همین را بگویند در دفاعشان هم رعایت کردند مسائل انسانی زمان جنگ نکته حقوقی آن را هم بگوییم هرچه هم جنگ کردند رعایت کردند مرجعیت شیعه تذکر داد آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله پیام داد که خانه های آنها را خراب نکنید اینجور اینجور رفتار شیعیان رعایت کردند مناطق عراق را آزاد کردند تا شهر آخری آزاد کردند بلوای کردستان را دوباره اینها درست کردند راجع به کردستان هم من به شما بگویم تقریباً‌ دو سال است که مقامات کردستان عراق همین گروه بارزانی مرتب عربستان رفتند از آنها استقبال شده جلسه داشتند عربستان امارات اسرائیل یک پرونده جدیدی ایجاد کردند برای این جریان پاک و سالم مقاومت و اهل بیت که در منطقه این همه بار همه را به دوش می کشد دوباره این هم به نتیجه ای نمی رسد مثل داعش ولی یک مقداری هزینه و دردسر ایجاد می کند از لحاظ حقوق بین الملل هم مستحضر هستید حق تعیین سرنوشت جدا شدن از یک کشور فقط در سه جا مجاز است که همه پرسی بگذارند یا حتی مبارزه کنند اگر تحت استعمار باشند تبعیض نژادی یا اشغال یعنی مثل فلسطین یا آفریقای جنوبی یا آن زمان مثلاً الجزایر ولی کسی که استان یک کشور یک ایالت است هیچ حق بین المللی ندارد دولت مرکزی قانون اساسی اینجا هم هیچ جنبه حقوقی برای آنها متصور نیست.

صرف نظر از مشکلات داخلی صرف نظر از اینکه ما ضعف هایی در داخل داریم در اداره امور در اقتصاد در معیشت در ادارات آنها جای خودش آنها باید با انگشت تدبیر و همت و پاک دستی مؤمنین حل و فصل شود انشاءالله اما می خواهم نظرتان را به یک مطلب جلب کنم اهمیت آن را برجسته کنم ببینید در کل مسائل جهان اسلام این ثابت شده هست که هرکجا پاکسازی قومی تبعیض نژادی و کشتاری بوده یکطرف آن مسلمانها بودند در بوسنی مسلمانها قربانی بودند در میانمار الان همینطور است در فلسطین همینطور است در کشورهای دیگر همینطور است راه مقابله با اینها آن راه حلهای حقوقی مسائل فنی و تکنیکی هست که باید به آن دقت شود مثلاً یک پیشنهاد این است که همین دوستانی که هستند همین افراد فعال و علاقمند برای کمک به سایر مسلمانان یک ابزاری که الان مفید است باید بتوانند سازمان غیر دولتی ایجاد کنند که آنجا وارد شوند ما اخیراً‌ یک نشستی در دانشگاه قم داشتیم و تعدادی از این دوستان شیعیان غیر ایرانی بودند این بحث شد و الان پیگیر ایجاد یک سازمان غیر دولتی هستند یعنی الان در بنگلادش آنهایی بهتر می توانند کمکها را برسانند که به اسم خودشان یک سازمان غیر دولتی هستند یک تعدادی فعال هستند امکانات می برند چون به اسم دولت نیست ممانعت هم نمی شود ممکن است شما بتوانید بروید در یک دادگاه خارجی شما منظورم کسی که توانایی های اولیه را دارد بتواند آنجا رفت و آمد داشته باشد راه هست و از یک زندانی شیعه در آن کشورها دفاع کند دولت جمهوری اسلامی در ملل متحد سفیر آن فعال باشد این بحث گروه تماس کشورهای اسلامی را پیگیری کند و اینها حقوقی است ولی تأثیر اینها کم است اصل مطلب قدرت است در روابط بین المللی اصل مطلب همان است که آقا فرمودند باید فشار اقتصادی سیاسی بیاورید که این حل شود و این نمی شود مگر با نظام اسلامی این نظام اسلامی است که موجودیت دارد و شیعیان لبنان را از آن وضع فلاکت بار پنجاه سال رسانده الان به یک قدرت منطقه ای که رهبرشان وقتی صحبت می کند کل رسانه های اسرائیل تحلیل می کنند می گویند این هرچه گفت راست می گوید در صورتی که شیعیان تا قبل از جمهوری اسلامی چه وضعی داشتند کارگری و بیگاری در منازل و کارگاهها و احزاب غیرشیعه نظام اسلامی می تواند محور شود نظام اسلامی است که الان تکیه گاه شیعیان عراق است اینکه مرجعیت عراق قدرت دارد کار او پیش می رود تکیه آنها همه به این نظام اسلامی در ایران است این نظام اسلامی است که در سوریه ایستاد و گفت این جریان تکفیری سم است برای مسلمانان و جلوی آن را باید گرفت و گرفتند اینکه می گویند حفظ نظام این برکات را دارد این آثار را دارد باید از این لاک خودمان بیرون بیاییم از چیزهای کوچک و بی ارزش بیرون بیاییم فریب نخوریم عربستانی که انقدر عقب مانده هست عربستانی که بعد از صد سال الان اجازه داده به خانمها رانندگی بکنند حالا اگر یک کسی بیاید در داخل در ایران حسرت بخورد بگوید اصلاحات ما از عربستان عقب تر است ببینید چقدر عقب ماندگی فکری هست قدرت نظام اسلامی هم یکی این قاعده هست که ما امت هستیم مؤمنین وفاداران کسانی که همچنان پای کار هستند ولی محور و سنگ بنا نظام امامت هست نظام امامت و ولایت هست و تا الان این قدرت است که این را حفظ کرده و در خطرات دیدید با یک تشر وارد می شود و داخل را متحد می کند و به دشمن خارجی سیلی می زند این یک مطلبی است به قول مباحث اجتماعی این زیرساخت همه پیشرفتهاست همان چیزی است که در روایت می گوید آن نخ تسبیح این باید حفظ شود باید تقویت شود باید حمایت شود باید همچنان با این عزت پیش برود تا انشاءالله دشمنان سر جایشان بنشینند مسلمانان از گرفتاریها دور شوند و پیروان اهل بیت هم همچنان بدرخشند و قدم به قدم مایه افتخار علی بن ابیطالب علیه السلام و اولاد معصومین او باشند انشاءالله و این حرکتی که شده تا الان چون در ماه محرم است این جمله را بگویم تمام کنم این حرکتی که شده انتقام خون شهدای کربلا و انتقام مظلومیت همه شهیدان و عالمان و پیش تازان شیعه از این قلدرها و ظالمان امویان گرفته شده فریب نباید بخوریم و اجازه بدهیم که این موجودیت آسیب ببیند والسلام علیکم و رحمة الله 

فایل ضمیمه: 
پیوستاندازه
دانلود فایل pdf 106.8 کیلوبیت [3 بار دانلود]104.34 کیلوبایت